Volwassenen

gezinWerk, kinderen en familie vragen je aandacht. Gezond eten en voldoende beweging helpen om je fit te voelen en op gewicht te blijven. Maar dat schiet er wel eens bij in. Naast een gezond voedingspatroon en voldoende beweging kunnen voedingssupplementen een bijdrage leveren aan je lichamelijke en geestelijke gezondheid.

In het algemeen kunnen volwassenen baat hebben bij aanvulling van verschillende voedingsstoffen. Voor sommige groepen gelden andere behoeftes en specifieke aanbevelingen. Denk bijvoorbeeld aan zwangere vrouwen, sporters, personen met een donkere huidskleur, vrouwen die een sluier dragen en vegetariërs. Bekijk ook de andere pagina’s om te zien wat een supplement dan voor je kan betekenen.

Aanbevelingen

Multi

Om ervoor te zorgen dat je voldoende binnenkrijgt kan een multi een goede aanvulling zijn op je dagelijkse voeding. Je krijgt op een eenvoudige manier een heel scala aan vitamines en mineralen binnen.

Omega-3 vetzuren

Omega-3 vetzuren EPA en DHA ondersteunen het hart, bloedvaten en de hersenen. Er zijn positieve gezondheidseffecten gevonden van DHA hersenen. Voor de invloed van het vetzuur EPA op geheugen, concentratie en gemoedstoestand is meer onderzoek nodig. Met visoliecapsules kun je de inname van omega-3 vetzuren verhogen. Zeker goed als je geen 2 keer per week (vette) vis eet.

nutrient-additives-505124_1920Vitamine C

In stressvolle situaties kan de behoefte aan vitamine C verhoogd zijn en kun je baat hebben bij extra vitamine C. Deze vitamine kan je afweer ondersteunen. Vitamine C is tevens een belangrijke anti-oxidant en kan zo ons lichaam beschermen tegen zogenaamde vrije radicalen.

Echinacea

Veel mensen nemen een supplement met echinacea in tijden dat hun weerstand ondersteuning kan gebruiken. Stoffen uit deze plant kunnen het immuunsysteem versterken.

Probiotica

Misschien klinkt het eng, maar je darmen zitten vol met bacteriën. Probiotica zijn goede bacteriën in yoghurtdrankjes en supplementen. Voor een juiste balans in je darmflorabacteriën, wat goed is voor de weerstand. Dit kan nuttig zijn voor je stoelgang in stressvolle periodes, bij ongezonde voeding, of bij antibiotica gebruik.

Anti-oxidanten

Anti-oxidanten zijn stoffen die ons lichaam beschermen tegen vrije radicalen. Wanneer we veel van ons lichaam vragen zoals bij sport, stressvolle situaties of zwaar lichamelijk werk, worden extra vrije radicalen gevormd en kun je baat hebben bij extra anti-oxidanten. Groente en fruit bevatten anti-oxidanten als vitamine C, bèta-caroteen en zink. Er zijn ook voedingssupplementen met anti-oxidanten verkrijgbaar.