Vitamine D

Vitamine D voor spierkracht en sterke bottenVitamine D_1

Ons lichaam heeft vitamine D nodig voor sterke botten en tanden. Bij kinderen in de groei zorgt vitamine D dat calcium en fosfor uit de voeding in de botten en tanden worden vastgelegd. Later is vitamine D nodig om voldoende kalk in de botten te houden.

Vitamine D is belangrijk om je weerstand op peil te houden en om spierkracht te behouden. Dit laatste is onder andere belangrijk om vallen bij ouderen te voorkomen. De vitamine D status hangt samen met een winterdip. Extra vitamine D kan dan nuttig zijn.

Waar zit vitamine D in?

Vitamine D is één van de weinige vitamines die het lichaam zelf kan aanmaken. Dat gebeurt in de huid onder invloed van zonlicht. Aangezien de zon in de wintermaanden in Nederland onvoldoende kracht heeft voor de aanmaak van vitamine D, is voor veel mensen een supplement met vitamine D een zinvol extraatje. De Nederlandse Gezondheidsraad adviseert bepaalde groepen extra vitamine D te nemen.

Wie hebben er baat bij vitamine D?

Kinderen

De Gezondheidsraad adviseert om kinderen tot vier jaar dagelijks 10 microgram extra vitamine D te geven.

Zwangere vrouwen

Vrouwen die zwanger zijn hebben dagelijks 10 microgram vitamine D extra nodig.

glucosamineSenioren

Alle vrouwen tussen de 50 en 70 jaar hebben baat bij dagelijks 10 microgram extra vitamine D, ongeacht huidskleur of hoeveelheid zonlicht. Iedereen van 70 jaar en ouder (mannen en vrouwen) wordt geadviseerd 20 microgram vitamine D te slikken.

Gesluierde vrouwen en mensen met een donkere huidskleur

Vrouwen die een sluier dragen, hebben baat bij dagelijks 10 microgram extra vitamine D. Kinderen en volwassenen met een donkere huidskleur of die onvoldoende buitenkomen, hebben baat bij dagelijks 10 microgram extra vitamine D.

Winterdip

In de wintermaanden maakt je huid weinig vitamine D aan, doordat we weinig zon zien. Er is de laatste tijd steeds meer belangstelling voor de rol van vitamine D in de hersenen. Bij mensen die een winterdipje hebben of wat neerslachtig zijn, kan extra vitamine D ondersteuning bieden.


Referentie- inname: 5 microgram
Veilig: 100 microgram*

*In Nederland is er een wettelijk maximum van 75 microgram