Vitamine C

Vitamine CVitamine C is veruit de meest bekende vitamine en betrokken bij een groot aantal processen in het lichaam. Zo beschermt vitamine C onze gezonde lichaamscellen en helpt het bij het op peil houden van de weerstand. Vitamine C is betrokken bij de vorming van collageen, een onderdeel van de huid dat elasticiteit en stevigheid geeft. Daarnaast bevordert het de opname van ijzer en is het belangrijk voor ons centrale zenuwstelsel.

Waar zit vitamine C in?

Bekende bronnen van vitamine C zijn fruit en groente. Daarnaast zijn er diverse voedingssupplementen. Deze zijn zinvol als het je niet lukt dagelijks 2 stuks fruit en 200 gram groente te eten of als je iets extra’s kunt gebruiken, bijvoorbeeld voor je weerstand. Het is bekend dat bij roken en stress de behoefte aan vitamine C verhoogd is.

Vitamine C voor je gezondheid

Weerstand & anti-oxidant

Vitamine C is belangrijk voor het immuunsysteem en dus voor je weerstand.

Vitamine C is een anti-oxidant die de gezonde cellen in ons lichaam beschermt tegen vrije radicalen. Wanneer we veel van ons lichaam vragen, zoals bij sport, stress of zwaar lichamelijk werk kun je baat hebben bij extra anti-oxidanten uit groente, fruit of supplementen

Botten, bloedvaten en huid

Vitamine C is betrokken bij de vorming van collageen, een belangrijk onderdeel van de huid dat elasticiteit en stevigheid geeft. Het houdt de spieren soepel en houdt de gewrichtsbanden, de pezen tussen de botten en het tandvlees sterk.

Bij vermoeidheid

Wanneer je weinig vitamine C binnenkrijgt, kun je je moe voelen. Bij vermoeidheid kan extra vitamine C zinvol zijn. Vitamine C is betrokken bij het vrijmaken van energie en heeft een functie in het zenuwstelsel.

Stress & Roken

Als je regelmatig stress hebt, kan de behoefte aan vitamine C verhoogd zijn. Extra vitamine C kan in deze behoefte voorzien.

Het is bekend dat rokers een verhoogde behoefte aan vitamine C hebben.


Referentie- inname: 80 milligram

Veilig: Geen ongewenste effecten bekend


Nieuws over vitamine C