Vitamine A

Vitamine AVitamine A (retinol) is nodig voor de opbouw van je huid, voor je ogen en de opname van ijzer. Deze vitamine speelt ook een belangrijke rol voor je immuunsysteem, dat nodig is voor een goede weerstand.

Vitamine A in voeding

In dierlijke voedingsmiddelen als (orgaan)vlees, eieren, boter en vis zit vitamine A. In groente als worteltjes en donkere bladgroente komen carotenoïden (provitamine A) voor die je lichaam om kan zetten in vitamine A.

Ook in voedingssupplementen zit vitamine A. Deze kun je als aanvulling op de voeding gebruiken.

Zwangere vrouwen moeten voorzichtig zijn met producten waarin veel vitamine A zit, in het bijzonder lever.

Vitamine A en je gezondheid

Goed voor je ogen

Voor je ogen is vitamine A nodig, met name voor het aanpassen van je zicht bij schemer. Ook helpt het bij droge ogen.

Weerstand

Vitamine A is van belang voor het immuunsysteem en de vorming van immuuncellen in je neus, longweefsels en maag-darmkanaal. Dit biedt je lichaam extra bescherming tegen invloeden van buitenaf en verhoogt zo je weerstand. Ter aanvulling op je voeding komt vitamine A voor in combinatiepreparaten voor je weerstand.

Gezonde huid, haar en tandvlees

Vitamine A is van belang voor de vorming van cellen die in je huid voorkomen en daarmee belangrijk voor de gezondheid van je huid. Deze cellen komen ook voor in je tandvlees en je haar. Het is dus waarschijnlijk dat vitamine A ook goed is voor je tandvlees en haar, maar hiervoor is meer wetenschappelijk onderzoek nodig.

Voorzichtigheid bij zwangerschap

Tijdens de zwangerschap is de behoefte aan vitamine A verhoogd van 800 naar 1.000 microgram per dag, voor de groei van de baby. Echter, teveel vitamine A (meer dan 3.000 microgram) kan schade toebrengen aan het kindje. In Nederland mag vitamine A maar in beperkte hoeveelheid voorkomen in supplementen.


Referentie- inname: 800 microgram
Veilig: 3.000 microgram*
*In Nederland kennen we een wettelijk maximum voor Vitamine A van 1.200 microgram per dag.