Vermoeidheid

IJzer

Bij weinig ijzer kan je concentratie verminderen en kun je je moe voelen. Een bezoek aan de huisarts is aan te bevelen. Je lichaam neemt ijzer uit dierlijke producten zoals vlees beter op dan uit plantaardige producten zoals volkoren brood. Als je bij je maaltijd vitamine C neemt, helpt dat je lichaam met de ijzeropname.

Vitamine C

Vitamine C is betrokken bij het vrijmaken van energie en heeft een functie in het zenuwstelsel.

Vitamine B-complex

Alle B-vitamines zijn betrokken bij het vrijmaken van energie en hebben een functie in het zenuwstelsel. Een vitamine-B complex kan, als aanvulling op de voeding, worden ingezet bij inspanning, stresssituaties en vermoeidheid.

Co-enzym Q10

Co-enzym Q10 is betrokken bij de energieproductie in onze lichaamscellen. Mensen die zich meer dan gemiddeld moeten inspannen gebruiken vaak Q10 voor extra energie, meer spierkracht en een doelmatig zuurstoftransport. Meer onderzoek hiernaar is nodig. Q-10 komt in kleine hoeveelheden voor in de voeding, zoals in vlees en vis.

Cordyceps

Cordyceps is de gebruiksnaam van de paddenstoel Cordyceps sinensis. Deze paddenstoel wordt in hoofdzaak aangetroffen in de hooggebergtes van Tibet en China. Cordyceps wordt gebruikt voor extra energie bij vermoeidheid. En vanwege een gunstige invloed op bloedvaten en doorbloeding en ter bevordering van prestaties. Personen die cordyceps gebruiken geven aan dat zij zich lichamelijk fitter en geestelijk helderder voelen. Vraag een behandelend arts, therapeut of andere deskundige om advies.

Valeriaan

Valeriaan wordt veel gebruikt voor een goede nachtrust en bij spanningen

Melatonine

Melatonine kan je helpen om sneller in slaap te vallen. Deze invloed is goed onderzocht bij een dosering van 1 mg en hoger. Voor een goede nachtrust blijft het belangrijk dat je ontspannen bent, je hoofd hebt leeggemaakt en regelmaat in je dag- en nachtritme hebt.

Sint janskruid

Sint janskruid kan worden gebruikt wanneer je je neerslachtig voelt en voor een goede nachtrust. Een positieve invloed is na enkele weken merkbaar.

Passiebloem

De passiebloem heeft een gunstige invloed op het zenuwstelsel en helpt bij spanningen en om lekker te slapen.

Ginseng

Ginseng wordt gewaardeerd als concentratieverhogend middel en gebruikt bij geestelijke vermoeidheid.