Stresssituatie

Vitamine C

Bekende bronnen van vitamine C zijn fruit en groente. Daarnaast zijn er diverse voedingssupplementen. Deze zijn zinvol als het je niet lukt dagelijks 2 stuks fruit en 200 gram groente te eten of als je iets extra’s kunt gebruiken, bijvoorbeeld voor je weerstand of in stresssituaties. Het is bekend dat bij roken en stress de behoefte aan vitamine C verhoogd is.

Magnesium

Er zijn aanwijzingen dat bij inspanning en stress de magnesiumbehoefte verhoogd is. Dan kun je baat hebben bij wat extra magnesium.Stress

Probiotica

Probiotica zijn goede bacteriën in yoghurtdrankjes en supplementen, voor een goede balans in je darmflorabacteriën, wat goed is voor de weerstand. Dit kan nuttig zijn voor je stoelgang in stressvolle periodes.

Anti-oxidanten

Bij stresssituaties kan de hoeveelheid vrije radicalen in je lichaam sterk toenemen. Met anti-oxidanten ontstaat een betere bescherming tegen deze vrije radicalen.

Valeriaan

Valeriaan heeft een gunstige invloed op het zenuwstelsel. Daarom zijn supplementen met deze plant goed te gebruiken bij geestelijke spanning en stresssituaties. Of wanneer je opziet tegen een examen.

Rhodiola

Rhodiola is een plant die ook wel natuurlijke rustgever wordt genoemd. Het wordt gebruikt als algemeen aansterkend kruid bij stresssituaties. Rhodiola behoort tot de zogenaamde fyto-adaptogenen. Deze hebben als gemeenschappelijk kenmerk dat ze het aanpassingsvermogen van lichaam en geest gedurende wisselende omstandigheden kunnen ondersteunen. Bijvoorbeeld bij stresssituaties, op het moment dat je je vermoeid voelt, bij spanning en inspanning. In situaties als deze heeft rhodiola een positief effect op je weerstand, je energie niveau, aandacht en concentratie op je werk of in sport.

Een voedingssupplement met rhodiola kan bij stresssituaties ondersteuning bieden voor je weerstand, energie en alertheid. Rhodiola kan ook ingezet worden bij jetlag en gedurende nachtdiensten.