Spieren

Magnesium

Magnesium is een goede ontspanner voor ons spierweefsel. Het kan helpen bij stijve, stramme spieren na sport en heeft ook een ontspannende invloed op je hoofd.

Magnesium zit in brood en graanproducten, donkergroene bladgroente, melk en melkproducten, vlees, noten en peulvruchten

Kalium

Kalium is een mineraal dat voorkomt in groente en fruit. Kalium is nodig voor een goede werking van de spieren en het zenuwstelsel. Het speelt ook een rol in de samentrekking van spieren en de geleiding van zenuwprikkels.

Aminozuren

Aminozuren zijn de bouwstenen voor eiwitten. Spieren bestaan grotendeels uit eiwitten. Door training ontstaan er als het ware scheurtjes in de spieren. Aminozuren zijn nodig om je spieren te herstellen na sport.

MSM

MSM wordt als voedingssupplement ingezet om het bewegingsapparaat te ondersteunen, bijvoorbeeld bij ouderen of sporters. Maar dit gezondheidseffect moet nog verder worden onderzocht. Het komt in kleine hoeveelheden in onze voeding voor: fruit, groenten, vlees en melk.

MSM komt voor in supplementen voor gewrichten, vaak in combinatie met glucosamine en chondroïtine.

Anti-oxidanten

Anti-oxidanten zijn voedingsstoffen die ons lichaam beschermen tegen vrije radicalen. Bij sport of zwaar lichamelijk werk worden meer vrije radicalen gevormd. Vitamine C, E, bèta-caroteen, seleen, chroom, zink en bio-actieve stoffen uit groente, fruit en supplementen zijn anti-oxidanten die beschermen tegen deze vrije radicalen.

Co-enzym Q10

Co-enzym Q10 is een natuurlijke stof die betrokken is bij het vrijmaken van energie in onze cellen. Mensen die meer dan gemiddeld moeten inspannen gebruiken vaak Q10 voor de energieproductie, meer spierkracht en een doelmatig zuurstoftransport. Co-enzym Q10 is ook een belangrijke anti-oxidant.