Guus de Groot staand

Guus de Groot 

Is volop in de groei

Guus is veertien. De koelkast is zijn domein, want zijn lichaam heeft veel nodig. Jongens en meiden in de groei kunnen wel wat extra vitamines en mineralen gebruiken. Om te groeien en te presteren.

In de pubertijd verandert er veel. Je groeit vaak snel en zowel lichamelijk als emotioneel maak je een grote ontwikkeling door. Belangrijke keuzes , waaronder die over je voeding, ga je zelf maken en je wordt hiervoor vaak beïnvloedt door vrienden en tv- commercials. Deze invloeden zijn lang niet altijd gezond. De behoefte aan bepaalde vitamines en mineralen verandert echter tijdens de puberteit. Bepaalde supplementen kunnen een uitkomst bieden, wanneer er met de gewone voeding niet altijd voldoende wordt ingenomen.

 

Calcium voor botten

Jongeren hebben vaak een grotere behoefte aan calcium, voor een goede botopbouw tijdens de groei. Calcium wordt vaak gebruikt in combinatie met vitamine D3.

 

Vitamine D

Pubers met een donkere huid, of pubers die veel binnen zitten (denk aan tv kijken, gamen en lange schooldagen) worden door de gezondheidsraad geadviseerd 10 microgram extra vitamine D te slikken per dag. Bij jongeren in de groei zorgt vitamine D dat calcium en fosfor uit de voeding in de botten en tanden worden opgenomen. Later is vitamine D nodig om voldoende kalk in de botten te houden.

 

IJzer bij vermoeidheid

Meisjes die menstrueren zijn hebben vaak baat bij extra ijzer. IJzer is betrokken bij het transport van zuurstof in je lichaam door rode bloedcellen. Bij tekort aan ijzer kun je je moe voelen, omdat elke cel in je lichaam zuurstof nodig heeft om goed te kunnen blijven functioneren. Ook bij andere processen in je lichaam, zoals de hersenen en lichaamscellen en in het immuunsysteem speelt het een rol.

 

Multi

Wanneer je als puber onregelmatig of ongezond eet, kan het zijn dat je te weinig vitamines en mineralen binnenkrijgt. Je voeding aanpassen is natuurlijk het allerbelangrijkste, maar mocht het niet lukken via de voeding voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen, kan je als aanvulling een multi gebruiken. Zo zorg je ervoor dat je alle essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt.

 

Omega-3 vetzuren voor hersenen

Omega- vetzuren zitten van nature in vette vis, zoals zalm en haring. Ze zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en een goede concentratie. De Gezondheidsraad adviseert mensen 1x per week vette vis te eten. Jongeren halen dit vaak niet. Een capsule met daarin omega-3 visolie kan dan een goede aanvulling zijn.