Odette Overmars staand

Odette Overmars 

Is al even in de overgang

Sinds enige tijd weet Odette wat opvliegers zijn. Ze is in de overgang en dat is niet altijd even makkelijk. Ze is goed in balans maar ze merkt nu veranderingen in haar lijf. Misschien moet ze toch eens kijken wat er beter kan.

Ben je een vrouw van boven de 50? Dan is het goed mogelijk dat je in de menopauze zit of er bijna mee te maken krijgt. Wanneer je in de overgang komt gebeurt er van alles in je lichaam. Dit komt omdat je hormoonhuishouding helemaal verandert. Vaak blijft dit niet zonder klachten. Je kunt last krijgen van opvliegers, pijnlijke borsten en een slecht humeur. Goede voeding is erg belangrijk tijdens deze fase van je leven. Het kan je helpen je overgangsverschijnselen beter onder controle te houden. Naast een gezonde voeding kunnen ook bepaalde supplementen je helpen. Hieronder zijn enkele voorbeelden genoemd.

 

Vitamine D

De Gezondheidsraad adviseert vrouwen van 50 tot 70 jaar om 10 microgram vitamine D per dag te suppleren. Boven de 70 jaar of bij osteoporose (botontkalking) zelfs 20 mcg per dag. Ons lichaam heeft vitamine D nodig voor sterke botten en tanden. Ook is vitamine D belangrijk om je weerstand op peil te houden en om spierkracht te behouden. Met de voeding krijgen we kleine hoeveelheden binnen, maar dit is lang niet altijd voldoende. Bovendien is de huid op latere leeftijd minder goed in staat om vitamine D uit zonlicht op te nemen.

 

Cranberry

Veel vrouwen in de overgang hebben baat bij de ondersteuning van de gezondheid van de blaas. Door de veranderende hormoonspiegel produceren de slijmvliezen in de vagina minder vocht en verdwijnen sommige bacteriën uit de vaginale flora. In cranberries zitten bepaalde stoffen, proanthocyanides type A, die voorkomen dat bacteriën zich kunnen hechten aan de blaaswand. Hierdoor is het risico op bijvoorbeeld een blaasontsteking kleiner.

 

Soja isoflavonen

In landen waar mensen veel sojaproducten eten, blijken overgangsverschijnselen minder voor te komen. Bijvoorbeeld in Azië waar men veel producten als tofoe en sojamelk gebruikt. Het zijn de isoflavonen in soja die dit gezondheidseffect lijken te veroorzaken. Isoflavonen zijn plantaardige stoffen die een vergelijkbare werking hebben als het vrouwelijke hormoon oestrogeen. Vandaar dat isoflavonen kunnen helpen bij vrouwen met overgangsverschijnselen, bij opvliegers en prikkelbare gevoelens. Ook werkt het waarschijnlijk positief op de botgezondheid van vrouwen na de overgang. Er is nog meer wetenschappelijk bewijs nodig om deze invloed te bevestigen.

 

Zilverkaars

Zilverkaars is een plant die helpt bij overgangsverschijnselen. De wortel werd traditioneel door Indianen gebruikt tijdens de menstruatie en in de overgang. Tegenwoordig wordt zilverkaars in voedingssupplementen verwerkt. Deze plant kan helpen bij typische overgangsverschijnselen, zoals opvliegers, nachtelijk zweten en wisselende stemmingen.

 

Hop

Voedingssupplementen met hop kunnen vrouwen in de menopauze helpen bij opvliegers, hoewel hier meer wetenschappelijk bewijs voor nodig is.