Bea de Bakker staand

Bea de Bakker 

Wil nu echt gaan afvallen

Net als veel andere Nederlanders heeft Bea overgewicht. Ze baalt daarvan en daarom lijnt ze regelmatig. Het is dan belangrijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Bea besteedt daar veel aandacht aan.

Afvallen blijkt vaak moeilijk vol te houden. Het is niet mogelijk af te vallen door een paar dagen minder te eten en een zeer streng dieet is vaak gedoemd te mislukken. Probeer langzaam af te vallen, dan heb je meer kans dat het lukt en je lichaam past zich dan beter aan. Een halve kilo per week is een mooi streven. De truc is om een aantal kleine aanpassingen aan te brengen in je eetgedrag en meer te bewegen.

Er zijn verschillende voedingssupplementen beschikbaar voor mensen die aan de lijn doen. Van ingrediënten als groene thee, CLA en chroom zijn aanwijzingen dat deze de vetverbranding verhogen of het hongergevoel verminderen. Voedingssupplementen met deze stoffen zijn in te zetten als onderdeel van een programma om af te vallen. Aan te bevelen is dit te combineren met lichaamsbeweging én een gezonde voeding met wat minder calorieën.

 

Groene thee en afvallen

Verschillende onderzoeken, onder andere van de Universiteit van Maastricht, laten zien dat groene thee helpt bij afvallen en op gewicht blijven. In groene thee zit een stof zit die de verbranding van vetten stimuleert en zorgt voor een verhoogd energieverbruik.

Volgens onderzoek blijkt dat elke dag twee tot drie koppen groene thee drinken goed is voor de lijn. Vanwege zijn gezonde eigenschappen wordt groene thee ook als extract verwerkt in voedingssupplementen. In het algemeen is de hoeveelheid groene thee in een voedingssupplement hoger dan wat je met een paar koppen thee binnenkrijgt.

 

Chroom

Er is veel onderzoek over de rol van chroom bij afvallen en het verminderen van het hongergevoel. Maar voor harde conclusies is meer onderzoek nodig. Een voedingssupplement met chroom kan als ondersteuning worden gebruikt wanneer je af wilt vallen.

 

CLA

CLA, Conjugated Linoleic Acid, komt van nature voor in onze voeding, vooral in zuivelproducten zoals melk en yoghurt. Tevens is het aanwezig in moedermelk. Wetenschappelijke studies laten zien dat CLA een voedingsstof is die een rol speelt in het verminderen van vetmassa en het stimuleren van spiermassa. CLA wordt daarom ingezet bij gewichtsbeheersing, hoewel meer onderzoek nodig is om deze rol te bevestigen. Door CLA te combineren met lichaamsbeweging en een gezonde, maar energiearme voeding zal sneller een verschil te merken zijn.

 

Multi als aanvulling

Als je aan de lijn doet is het mogelijk dat je minder vitamines en mineralen binnen krijgt. Een multi als aanvulling helpt je om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen.