Vragen over supplementen

Veel van jullie hebben onze stand bezocht op de Nationale Gezondheidsbeurs en een vraag gesteld op de vragenwand. In onze nieuwsbrieven zullen we de komende tijd jullie vragen gaan beantwoorden. Daarnaast blijf je via de nieuwsbrief op de hoogte van het nieuws en leuke feitjes over voedingssupplementen!

Word je dik van supplementen?

Nee, van supplementen kom je niet aan. De meeste supplementen bevatten voornamelijk vitamines en mineralen en deze stoffen bevatten geen calorieën. In supplementen zitten vaak ook hulpstoffen, zoals bijvoorbeeld zoetstoffen, vulstoffen of zetmeel. Van deze stoffen zit echter maar weinig in een supplement, waardoor een normaal voedingssupplement weinig calorieën bevat. Je kan dus niet dik worden van het gebruik van supplementen.

Wanneer is vitamine B12 nuttig?

Vitamine B12, ook wel cobalamine genoemd, is van belang voor de bloedcellen, het zenuwstelsel, het vrijmaken van energie en het immuunsysteem. Wanneer je een vegetarisch of veganistisch dieet volgt is een voedingssupplement met vitamine B12 een zeer nuttige aanvulling, omdat deze vitamine alleen in dierlijke producten voorkomt.

Voor ouderen kan een vitamine B12 supplement gewenst zijn. Wanneer zij deze vitamine minder goed opnemen, kan er een tekort ontstaan. Suppletie met vitamine B12 kan onder andere de fitheid en concentratie gunstig beïnvloeden. Voor meer informatie, kijk op: https://supplementinfo.nl/vitamine-b12-cobalamine-2/

Kan ik een multivitamine en vitamine D tegelijkertijd innemen?

Ja, dit is mogelijk. Wel is het goed om de etiketten goed te bekijken en te checken of het totale gehalte vitamine D van beide producten samen niet boven de veilige waarde van 100 microgram per dagdosering uitkomt. De veilige doseringen kan je nakijken per ingrediënt op onze website of in de gids Nut & Veiligheid vitamines en mineralen.

Wat is het verschil tussen prebiotica en probiotica en wanneer kan je het gebruiken?

Prebiotica is een verzamelnaam voor onverteerbare koolhydraten en voedingsvezels, die onveranderd in de dikke darm aankomen, nadat ze de maag en dunne darm hebben verlaten. Ze stimuleren selectief de groei en activiteit van (goede) bacteriën in de dikke darm (probiotica). Deze bacteriën zetten de darmen in beweging en zijn daardoor belangrijk voor een goede stoelgang. Verder produceren deze bacteriën onder andere B-vitamines, maar ook stoffen die de darmwand voeden. Ze zitten in groente, fruit, brood, graanproducten en peulvruchten en zijn daarnaast ook als supplement te koop. Voorbeelden van prebiotica zijn inuline en fructo-oligosachariden.

Probiotica zijn gunstige bacteriestammen (levende bacteriën) die een goede darmflora bevorderen. Dit is belangrijk voor de spijsvertering en weerstand. Het gebruik van probiotica is mogelijk zinvol zijn bij slecht eten, reizen of tijdens/na een antibioticakuur.

Het effect van pre- en probiotica is nagenoeg hetzelfde, waar prebiotica de werking van probiotica ondersteunen, doordat ze het voedsel zijn van de goede bacteriën.

Wat doet knoflook in je lichaam?

Er zijn aanwijzingen dat knoflook een positieve werking heeft op het verlagen van het cholesterol- en vetgehalte in het bloed en op het verlagen van de bloeddruk. Daardoor verbetert de gezondheid van hart en vaten.

Vragenwand

Delen: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn