Voedingssupplementen voor op reis

Op vakantie wil je de dagelijkse drukte achter je laten en lekker genieten. Reisongemakken kunnen roet in het eten gooien. Wij geven vijf tips op het gebied van stoelgang, ontspanning, beweging, jetlag en wagenziekte die je kunt gebruiken voor een zorgeloze vakantie!

Stoelgang & probiotica

Doordat je op vakantie anders eet of in een gebied bent met een ander klimaat of verminderde hygiëne kunnen je darmen van slag raken. Zowel bij verstopping als bij diarree kan een probioticum helpen de stoelgang te verbeteren. Probiotica zijn gunstige bacteriestammen die een goede darmflora bevorderen. Deze darmflora is belangrijk voor een goede spijsvertering en voor weerstand tegen onder andere schimmels en infecties. Om goed voorbereid de vakantie in te gaan, kun je een paar weken voorafgaand aan de vakantie al met probiotica te beginnen.

Ontspannen na een drukke tijd

Je zou bij stress misschien niet snel denken aan vitamines. Maar in stressvolle tijden vinden er allerlei processen plaats in het lichaam om stressvolle periode te kunnen doorstaan en diverse vitamines en mineralen kunnen daarbij helpen. Alle B-vitamines zijn betrokken bij het vrijmaken van energie en hebben een functie in het zenuwstelsel. Een vitamine-B complex kan worden ingezet bij inspanning, stresssituaties en vermoeidheid.

Daarnaast kan magnesium een goede aanvulling zijn. In perioden van stress verbruikt het lichaam veel meer magnesium, terwijl magnesium juist hard nodig is om te ontspannen! Magnesium is namelijk betrokken bij het leveren van energie en de overdracht van zenuwprikkels in de hersenen. Al deze stoffen zorgen ervoor dat lichaam en geest bij het begin van de vakantie weer snel op krachten komen.

Spieren & magnesium

Een stevige bergwandeling kan flink stijve of stramme spieren geven. Ook hier kan magnesium worden ingezet. Magnesium geeft niet alleen geestelijke ontspanning, het is ook goed voor de werking van de spieren en voor het skelet. Het helpt om vermoeidheid en moeheid te verminderen.

Jetlag & melatonine

Een jetlag komt vaak voor wanneer je met een vliegreis verschillende tijdszones doorkruist. Je slaap-waak ritme kan behoorlijk van slag zijn. Melatonine is een stof die door ons lichaam gemaakt wordt en aan het lichaam het signaal geeft om te gaan slapen. Een voedingssupplement met melatonine is aangetoond effectief om een jetlag te beperken.

Wagenziek & gember

Gember is een wortel die we vooral kennen uit de keuken. De gemberwortel heeft ook maagversterkende eigenschappen. Het kan misselijkheid verminderen. Hierdoor kun je gember goed gebruiken tijdens het reizen, met de auto, bus, vliegtuig of op zee. Vanwege deze werking zijn er capsules en tabletten verkrijgbaar met gember.

Delen: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn