Voedingssupplementen voor kinderen in de groei

Kinderen in de groei hebben veel voedingsstoffen nodig, niet alleen om te groeien, maar ook om te presteren op school. Naast macrovoedingsstoffen, zoals eiwitten, zijn ook microvoedingsstoffen, zoals vitamines en mineralen, van belang om bepaalde processen in het lichaam goed te laten verlopen. Maar laat dit nu juist de voedingstoffen zijn waar jongeren vaak wel aanvulling kunnen gebruiken.

Pubertijd  

In de pubertijd verandert er veel. Kinderen groeien snel en ze maken zowel lichamelijk als emotioneel een grote ontwikkeling door. Belangrijke keuzes, waaronder die over de voeding, worden zelf gemaakt en ze worden hiervoor vaak beïnvloedt door vrienden en tv- commercials. Deze invloeden zijn lang niet altijd gezond. De behoefte aan bepaalde vitamines en mineralen verandert tijdens de puberteit. Bepaalde supplementen kunnen worden aangeraden, wanneer er met de gewone voeding niet altijd voldoende wordt ingenomen.

Calcium voor botten

Jongeren hebben vaak een grotere behoefte aan calcium, voor een goede botopbouw tijdens de groei. Calcium wordt vaak gebruikt in combinatie met vitamine D3.

Vitamine D

Pubers met een donkere huid, of pubers die veel binnen zitten (denk aan tv kijken, gamen en lange schooldagen) worden door de Gezondheidsraad geadviseerd 10 microgram extra vitamine D te slikken per dag. Bij jongeren in de groei zorgt vitamine D dat calcium en fosfor uit de voeding in de botten en tanden worden opgenomen. Op latere leeftijd is vitamine D nodig om voldoende kalk in de botten te houden.

IJzer bij vermoeidheid

Meisjes die menstrueren hebben vaak baat bij extra ijzer. IJzer is betrokken bij het transport van zuurstof in je lichaam middels de rode bloedcellen. Bij een tekort aan ijzer kan iemand zich moe voelen. Ook bij andere processen in het lichaam, zoals in de hersenen, in lichaamscellen en in het immuunsysteem speelt het een rol.

Multivitamine

Wanneer een puber onregelmatig of ongezond eet, kan het zijn dat hij of zij te weinig vitamines en mineralen binnenkrijgt. Een gezond voedingspatroon is natuurlijk het allerbelangrijkste, maar mocht het niet lukken om via de voeding voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen, dan kan een multi vitaminepreparaat worden geadviseerd. Er zijn verschillende multivitamines speciaal voor jongeren te koop, vaak met vitamine D, B-vitamines en mineralen.

Omega-3 vetzuren voor hersenen

Omega- vetzuren zitten van nature in vette vis, zoals zalm en haring. Ze zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en een goede concentratie. De Gezondheidsraad adviseert mensen om 1x per week vette vis te eten. Jongeren halen dit vaak niet. Een capsule met daarin omega-3 vetzuren kan dan een goede aanvulling zijn.