Vitamines en mineralen belangrijk voor gezonde hart en bloedvaten

Voor gezonde hart en bloedvaten is de laatste tijd veel aandacht. Niet gek natuurlijk, als je bedenkt dat hart- en vaat ziekten één van de meest voorkomende aandoeningen in Nederland zijn. Om je hart en bloedvaten vitaal te houden, zijn gezonde voeding, bewegen en niet roken erg belangrijk. Veel mensen weten al dat bijvoorbeeld omega- 3 vetzuren en vitamine C een positief effect hebben op hart en vaten. Maar nu blijken ook vitamine K en magnesium een belangrijke bijdrage te kunnen leveren aan gezonde hart en bloedvaten.

Vitamine K

Uit nieuw wetenschappelijk onderzoek blijkt dat 40% van de Nederlandse bevolking te weinig vitamine K binnenkrijgt. Zorgwekkend, zo stelt Dr. Cees Vermeer van de Universiteit Maastricht. Een te laag vitamine K gehalte in het lichaam heeft een negatief effect op de gezondheid van de bloedvaten en hiermee ook op het hart.

In zijn recent gepubliceerde werk laat hij zien hoe met een gemakkelijke meetmethode het vitamine K gehalte in het bloed kan worden gemeten. Artsen en andere zorgverleners kunnen zo snel vaststellen of ze actie moeten ondernemen wanneer iemand onvoldoende vitamine K in zijn bloed heeft.

Vitamine K zit vooral in kaas, kwark en groene groentes. Door het eten van gezonde voeding met veel vitamine K draag je bij aan het gezond houden van je hart en bloedvaten. Mocht het even niet lukken met voeding, dan kan een supplement met vitamine K een uitkomst bieden!

Magnesium

Je hart en bloedvaten blijken ook baat te hebben bij voldoende inname van magnesium. Dat concluderen onderzoekers van meerdere universiteiten in Nederland. Eén van de studies laat zien dat gebruik van supplementen met magnesium zorgt voor versoepeling van de bloedvaten. Als de vaten rondom je hart erg stijf zijn heb je een hoger risico op hart en vaat ziekten.

Veel mensen weten niet precies waarom magnesium belangrijk is in het lichaam. Het mineraal is nodig voor het samentrekken van spieren, de werking van zenuwen en zorgt voor stevigere botten. Magnesium zit onder andere in brood en graanproducten, donkergroene bladgroente, melk, vlees, noten en peulvruchten.

Er zijn bepaalde groepen die baat hebben bij extra magnesium. Denk bijvoorbeeld aan fanatieke sporters of mensen in een stressvolle periode. Kijk maar eens in de Schijf voor jouw Lijf of jij tot één van deze groepen behoort. Met alleen voeding kan het een uitdaging zijn om voldoende magnesium tot je te nemen. Supplementen zijn dan een goede aanvulling.

Bronnen:

Vitamine K:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/25707855/__Hart_lijdt_onder_vitaminetekort__.html

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/40-procent-heeft-vitaminetekort-net-zo-gevaarlijk-als-2-pakjes-sigaretten

http://www.maastrichtuniversity.nl/web/Main/Sitewide/News1/FirstNoninvasiveDeviceToEstimateVitaminKInsufficiencyRisk1.htm

Magnesium:

Joris, Peter J., et al. “Long-term magnesium supplementation improves arterial stiffness in overweight and obese adults: results of a randomized, double-blind, placebo-controlled intervention trial.” The American Journal of Clinical Nutrition (2016): ajcn131466. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27053384

Joosten, Michel M., et al. “Urinary and plasma magnesium and risk of ischemic heart disease.” The American journal of clinical nutrition 97.6 (2013): 1299-1306. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23485414

Delen: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn