Vitamine K goed voor hart en bloedvaten

Je lichaam heeft vitamine K nodig voor de bloedstolling en stevige botten. Maar er zijn ook aanwijzingen dat het goed is voor het soepel houden van de bloedvaten en daarmee goed is voor het hart. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat vitamine K mogelijk een positieve rol speelt bij de preventie van hart- en vaatziekten. 1/3 van de Nederlandse bevolking heeft een tekort aan vitamine K, terwijl hart- en vaatziekten één van de meest voorkomende aandoeningen in Nederland zijn. Een belangrijk vitamine dus!

Vitamine K onderzoeken

Een Nederlands instituut VitaK, dat verbonden is met de Universiteit van Maastricht, doet veel onderzoek naar vitamine K en publiceert er regelmatig over. In 2016 bleek uit een onderzoek dat 40% van de Nederlandse bevolking te weinig vitamine K binnenkrijgt. Dit gebrek werd toen in de Telegraaf vergeleken met ‘net zo slecht als roken’¹. De onderzoeker dr. Cees Vermeer constateerde dat een te laag vitamine K2 gehalte in het lichaam zorgt voor een negatief effect op de gezondheid van de bloedvaten en hiermee ook op het hart.²

Een recentere studie van onder andere VitaK en het Wageningse Top Institute Food and Nutrition toont aan dat 50% van de ouderen met een hart- en vaataandoening kampt met een tekort aan vitamine K. Ook bleek dat een te lage vitamine K-status in verband gebracht kan worden met een verhoogde kans op sterfte.³

Twee soorten: vitamine K1 en vitamine K2

Om je hart en bloedvaten vitaal te houden, zijn gezonde voeding, bewegen en niet roken erg belangrijk, naast voldoende inname van vitamine K. Dit vitamine is onder te verdelen in vitamine K1 (phylloquinon) en verschillende vormen van vitamine K2 (menaquinonen), waaronder MK-4 en MK-7. Beide vormen hebben dezelfde positieve werking op hart- en bloedvaten. Vitamine K2 (MK-7) verdwijnt langzamer uit het bloed (een lange halfwaardetijd) en is specifiek goed voor de botten. Supplementen kunnen zowel vitamine K1 als K2 bevatten. Dit staat aangegeven op het etiket van het supplement.

Vitamine K in voeding

Vitamine K wordt deels in onze dikke darmen gemaakt en deels via de voeding opgenomen. Groene bladgroenten bevatten veel vitamine K1. Daarnaast

zit vitamine K1 in plantaardige oliën en in kleinere hoeveelheden in fruit, zuivel en brood. Vitamine K2 komt vooral voor in kaas, ei, vlees en melkproducten. In je darmen maken bacteriën ook vitamine K2 aan. Beide vormen hebben dezelfde werking, maar vitamine K2 heeft de voorkeur voor de botten.

Interactie met medicijnen

Naast de positieve effecten van vitamine K, zijn er ook bepaalde interacties met medicijnen die kunnen optreden, met bijvoorbeeld bepaalde antistollingsmiddelen, zoals coumarine-derivaten. Overleg daarom vooraf met je arts als je extra vitamine K wilt nemen en je geneesmiddelen gebruikt. Of een interactie wel of niet optreedt hangt af van de vorm vitamine K die je binnenkrijgt en de dosering. Beide vormen kunnen invloed hebben op de antistolling en de werking van antistollingsmiddelen beïnvloeden. Uit onderzoek bleek dat vitamine K1 in een dosering van minder dan 150 microgram per dag geen invloed had op de antistolling. In de meeste multivitaminen of andere supplementen vinden we een lagere dosering. Vitamine K2 heeft daarentegen al invloed op de antistolling met een dosering van 10 microgram of meer.⁴ Het advies is daarom om vitamine K2 niet te gebruiken bij het slikken van antistollingsmiddelen. Ook bij bepaalde geneesmiddelen tegen epilepsie en een antibioticakuur kun je de keuze voor een voedingssupplement het beste met je arts bespreken.

Hoeveelheid

Vanuit de Nederlandse overheid is er geen ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) vastgesteld. Door een Amerikaanse commissie wordt een aanbeveling gedaan van 90 (voor vrouwen) tot 120 microgram (voor mannen) per dag.⁵

Bronnen:

¹ http://www.telegraaf.nl/binnenland/25707855/__Hart_lijdt_onder_vitaminetekort__.html

² https://www.maastrichtuniversity.nl/news/first-non-invasive-device-estimate-vitamin-k-insufficiency-risk

³ http://www.mdpi.com/2072-6643/9/12/1334

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23530987

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-k.aspx

Delen: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn