Vitamine C bij verkoudheid

Alhoewel het zonnetje zich lang liet zien dit jaar, komen de gure winterse buien en de winterse omstandigheden er weer aan. Verkoudheid, de naam zegt het eigenlijk al, ligt op de loer. Hoe kun je je ertegen wapenen? Vitamine C wordt vaak in één adem genoemd met verkoudheid. En niet voor niets. Het is betrokken bij een groot aantal processen in je lichaam en zorgt mede voor een goede weerstand. En dat houdt je fris en fruitig in de herfst en winter.

Afweer van je lichaam ondersteunen

Verkoudheid is een ontsteking van het slijmvlies in de neus, de bijholten en de keel, waardoor je meestal gaat snotteren, hoesten of niezen. Of je krijgt last van keelpijn, heesheid of oorpijn. Naast gezond eten, voldoende bewegen, goed slapen en niet teveel stress kun je extra vitamine C nemen, bijvoorbeeld door voldoende groente en fruit te eten. Of je kunt kiezen voor een vitamine C supplement om de afweer van je lichaam te ondersteunen.

Vitamine C gaat al lang mee

Vitamine C is het oudste en meest bekende vitamine. Scheepsarts James Lind ontdekte in 1747 de kracht van vitamine C. Regelmatig overleden aan boord scheepslieden door scheurbuik. De arts toonde aan dat zeelieden, met bloedingen en zwellingen in mond en ledematen, ziek werden door een gebrek aan bepaalde voedingsstoffen en niet door een bacterie of virus. Door sinaasappels en citroenen met vitamine C te eten werden ze snel beter.

Betere weerstand en meer energie

De afgelopen 70 jaar is veel onderzoek gedaan naar vitamine C en verkoudheid. De stof heeft een positieve invloed op je immuunsysteem en activeert de natuurlijke energie in je lichaam. De zogenaamde ’antioxidant’ beschermt gezonde cellen in het lichaam tegen ongunstige vrije radicalen en draagt bij aan een betere weerstand en meer energie. Vitamine C is ook gunstig voor de weerstand tijdens en na fysieke inspanning.

Vitamine C doet veel

Veel mensen hebben baat bij voldoende inname van vitamine C. Sport, stress of zwaar lichamelijk werk vraagt veel van je lichaam, maar ook door roken kan de behoefte aan vitamine C hoger zijn. Je kunt je door een te lage vitamine C inname moe voelen. Vitamine C is belangrijk voor de huid, maar houdt ook de spieren soepel. Verder draagt het bij aan de instandhouding van sterke botten en is belangrijk voor sterke tanden en tandvlees. Het bevordert de opname van ijzer en speelt een rol voor je centrale zenuwstelsel. Ook is het goed voor de conditie van de bloedvaten- en vaatwanden, het concentratievermogen, de gemoedstoestand en het geheugen. Een essentiële vitamine voor vele processen in het lichaam dus!

Hoeveel vitamine C kan ik innemen met een voedingssupplement?

Vitamine C zit in vele soorten groenten en fruit. Bijvoorbeeld in paprika’s en citrusvruchten. Naast deze voedingsmiddelen, vind je vitamine C ook terug in voedingssupplementen. Hierin komen verschillende doseringen vitamine C voor.

Veel mensen nemen, vooral wanneer ze zich minder energiek voelen, een hogere dosering vitamine C, bijvoorbeeld 1.000 milligram. Dit is vele malen hoger dan de Europees afgestemde referentie inname (RI) van 80 mg; een algemene richtlijn voor volwassenen. De RI geeft aan hoeveel vitamines en mineralen een gemiddelde volwassene per dag nodig heeft. In bepaalde situaties kan je ervoor kiezen meer in te nemen dan 100% van de referentie inname. Een te veel aan vitamine C kan niet snel kwaad, omdat de vitamine wateroplosbaar is. Wat je lichaam niet kan gebruiken, scheidt het weer uit. Toch wordt door verschillende bronnen geadviseerd niet meer dan 2.000 mg per dag met een supplement te slikken, omdat er anders mogelijk een te grote werklast van de nieren wordt gevraagd.

Delen: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn