Vis vaak verontreinigd met zware metalen. Voedingssupplement met visolie schoon alternatief!

Recent is gebleken dat er in veel vissoorten meer kwik zit dan het veilige maximale niveau toelaat. In voedingssupplementen is het toegestane maximum voor kwik veel lager. Er is dus een manier om gezonde omega- 3 vetzuren te consumeren zonder een hoge waarde kwik binnen te krijgen.

Het eten van vis is voor veel mensen onderdeel van een goed en gezond voedingspatroon. Het Voedingscentrum raadt dan ook iedereen aan één keer per week (vette) vis te eten. In vette vis zitten belangrijke vetzuren, zoals bijvoorbeeld omega-3, die een unieke rol spelen in het ondersteunen van hart en bloedvaten. Des te meer vis je eet, des te beter is dan al snel het idee. Echter, in bepaalde vissoorten komt vervuiling met zware metalen, zoals kwik, vaak voor. Een hoge visconsumptie kan hierdoor gevolgen hebben voor de gezondheid van bijvoorbeeld zwangere vrouwen.

Uit een recent onderzoek blijkt dat kinderen van vrouwenlepel-omega-3 die meer dan drie keer per week vis aten tijdens de zwangerschap een hoger risico hebben op overgewicht. Dit zou mogelijk het gevolg zijn van de vervuiling van de vis met zware metalen.

Voor vis is het maximum van kwik hoger, dan die voor voedingssupplementen met visolie is. Als bron voor omega-3 vetzuren zijn voedingssupplementen een goed alternatief. Met een supplement krijg je gezuiverde visolie binnen, die weinig tot geen kwik bevatten.

 

 

Bronnen:

Artikel uit Voeding Nu, 15 februari 2016

Stratakis, Nikos, et al. “Fish Intake in Pregnancy and Child Growth: A Pooled Analysis of 15 European and US Birth Cohorts.” JAMA pediatrics (2016).

Delen: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn