Supplement met Omega-3 scheelt EU miljarden aan gezondheidskosten

Veel mensen zijn bekend met de positieve effecten van Omega-3 vetzuren. Nieuw onderzoek berekent dat Omega-3 supplementen ook tot grote kostenbesparingen in de zorg kunnen leiden.

Kostenbesparing

Hoge kostenbesparingen in de gezondheidzorg van jaarlijks €13 miljard kunnen worden gerealiseerd wanneer alle 55 plussers dagelijks 1 gram Omega-3 zouden slikken. Dat is de conclusie van een groot onderzoek [1] naar de voordelen van Omega-3 suppletie. Verwacht wordt dat ongeveer 24% van de Europeanen ouder dan 55 jaar de komende 5 jaar in het ziekenhuis zal worden opgenomen als gevolg van hart- en vaat ziekten. In totaal praten we dan over 38.4 miljoen opnames, die ieder ongeveer €35.000 kosten. Deze kostenpost zou flink kunnen worden verminderd wanneer meer mensen supplementen met Omega-3 gaan slikken, zo blijkt uit de onderzoeksgegevens.

Omega-3 en het hart

Veel mensen hebben baat bij Omega-3 suppletie, vanwege het gunstige effect van EPA en DHA op onder andere hart en bloedvaten. EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur) zijn specifieke Omega-3 vetzuren die beiden een gunstige werking op de bloeddruk hebben en helpen het cholesterolgehalte in het bloed te verlagen. De onderzoekers concluderen dat het risico op een hart- en vaatziekte met bijna 5% afneemt wanneer alle 55- plussers iedere dag 1 gram Omega- 3 binnenkrijgen.

Andere gunstig effecten

Er zijn al veel wetenschappelijke onderzoeken gepubliceerd die de voordelen van Omega-3 supplementen laten zien. Zo blijkt dat het regelmatig eten van vette vis een positieve invloed heeft op de hersenfunctie en het geheugen[2]. Het gaat hier om precies te zijn om het vetzuur DHA, wat een rol speelt bij het functioneren van de hersenen. Uit recent Nederlands onderzoek blijkt zelfs dat het de informatie verwerking kan versnellen[3]. Dit laatste moet nog wel verder worden onderzocht. Daarnaast zijn Omega-3 vetzuren EPA en met name DHA belangrijk voor de ontwikkeling van hersenen en netvlies van de ogen van het ongeboren kind. Voor veel moeders vaak onbekende informatie.

Aanbeveling

De Gezondheidsraad adviseert 450 mg EPA/DHA per dag te consumeren. Veel mensen komen echter niet aan deze aanbeveling, omdat ze weinig tot geen vette vis eten. Door je voeding aan te vullen met visoliecapsules kun je de inname van Omega-3 vetzuren verhogen.

Het inzicht dat supplementen tot kostenbesparingen kunnen leiden is vrij nieuw. In de toekomst zal meer onderzoek bijdragen om beleidsmakers te overtuigen dat supplementengebruik onder bepaalde bevolkingsgroepen, zoals 55- plussers, naast gezondheidseffecten ook kan leiden tot besparingen.

 

[1] Shanahan, Christopher. “Healthcare Cost Savings of Omega 3 Food Supplements in the European Union.” (2016).

[2] D’Ascoli, T. A., et al. “Association between serum long-chain omega-3 polyunsaturated fatty acids and cognitive performance in elderly men and women: The Kuopio Ischaemic Heart Disease Risk Factor Study.” European journal of clinical nutrition (2016).

[3] van der Wurff, Inge SM, et al. “Association between Blood Omega-3 Index and Cognition in Typically Developing Dutch Adolescents.” Nutrients 8.1 (2016): 13.

Delen: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn