Risico’s vitamine tekorten

Ouderen zijn zich onvoldoende bewust van risico’s vitamine tekorten. Dat blijkt uit onderzoek gedaan tijdens de 50PlusBeurs (medio september 2017) over de kans op vitamine tekorten. Meer dan de helft van de ondervraagde 50-plussers is niet op de hoogte van risico’s op tekorten aan vitamines op oudere leeftijd. Het verhoogde risico op een vitamine B12 tekort, het ontstaan van vitamine- en/of mineralen tekorten bij medicijngebruik en het opvolgen van het advies van de Gezondheidsraad voor vitamine D gebruik kwamen aan bod.

Uit het onderzoek is gebleken dat 54% van de vrouwen tussen de 50-70 jaar en 47% van de mannen en vrouwen boven de 70 jaar zich niet houdt aan het advies van de Gezondheidsraad om extra vitamine D in te nemen. 54% weet niet dat vitamine B12 bij ouderen minder goed wordt opgenomen, waardoor tekorten kunnen ontstaan. Van de 900 ondervraagden gebruikt 51% dagelijks medicijnen. Ruim de helft van alle ondervraagden is niet bewust dat langdurig gebruik van specifieke medicijnen de opname van voedingsstoffen kan remmen en kan leiden tot vitamine- en/of mineralen tekorten.

Specifiek medicijnengebruik kan opname van voedingsstoffen remmen¹ ²

Het gebruik van bepaalde medicijnen kan neveneffecten hebben, zoals verlaging van opname van stoffen uit voeding, verminderde eetlust, verandering in de stofwisseling en verlies van voedingsstoffen via urine. 51% van de deelnemers gebruikt dagelijks medicijnen en 54% van alle ondervraagden weet niet dat langdurig medicijngebruik de opname van voedingsstoffen kan remmen. Mogelijke vitamine tekorten die kunnen ontstaan zijn:

  • metformine (medicijn voor ouderdomsdiabetes – tekort aan: vitamine B12, foliumzuur
  • maagzuurremmers – tekort aan: magnesium
  • plastablet (verlagen bloeddruk) – tekort aan: kalium, magnesium, vitamine B1, zink
  • bij gebruik van meer dan 5 medicijnen tegelijk – tekort aan: vitamine D
  • corticosteroïden/bijnierschorshormoon (ontstekingen en bij reacties van het afweersysteem) – tekort aan: kalium, foliumzuur, magnesium, vitamine B1, zink, calcium, chroom en vitamine D

Uit recente gegevens van Stichting Farmaceutische Kengetallen (SFK) blijkt dat 65-plussers globaal gemiddeld 4,3 verschillende geneesmiddelen gedurende een heel jaar gebruiken.

Vitamine B12 tekort komt vaker voor bij ouderen

52% in de leeftijdsgroep van 50-60 jaar, 51% van 60-70 jaar en 55% ouder dan 70 is niet op de hoogte van het verhoogde risico op een vitamine B12 tekort. Het lichaam neemt de vitamine, naar mate de leeftijd vordert, minder goed op. Vooral mannen (62%) weten dit niet. Een vitamine B12 tekort kan leiden tot vermoeidheid, prikkelbaar zijn en neurologische klachten. De vitamine kan onder andere fitheid en concentratie gunstig beïnvloeden.

Vitamine D

24% van de vrouwen tussen de 50-70 jaar geeft aan 10 microgram (mcg) vitamine D te slikken, conform het advies van de Gezondheidsraad en 16% slikt een hogere dosering. Bij de 70+ mannen én vrouwen volgt 19% het advies van 20 mcg vitamine D op en kiest 11% voor een hogere inname. Sommigen van de ondervraagden slikt af en toe vitamine D of gebruikt dit alleen in de winter.

Gezondheidswinst voor ouderen

Met vitamines is veel gezondheidswinst te behalen. Het kan ouderen helpen om fit te blijven en ze kunnen met supplementen zelf werken aan een goede gezondheid. Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van calcium en vitamine D het risico op een gebroken heup met 30% verlaagt³. Vitamine D is bijvoorbeeld nodig voor sterke botten en tanden, maar is ook belangrijk om de weerstand en de spierkracht op peil te houden. Ook voor mensen die een winterdipje hebben of wat neerslachtig zijn, kan extra vitamine D ondersteuning bieden.

Informatie over supplementen

Supplementinfo.nl is een onafhankelijk kenniscentrum voor voedingssupplementen. Bezoekers vinden er informatie over de werking van supplementen en welke supplementen wanneer nuttig zijn. In het supplementen ABC en het gezondheids ABC staat informatie per supplement of gezondheidseffect. Een andere manier om te ontdekken wat voor jou een goede keuze is, is de Schijf voor jouw Lijf. Mensen kunnen aan de hand van persona’s waar ze zich in herkennen, ontdekken waar specifieke behoeftes voor voedingssupplementen voor hen persoonlijk liggen.

Bronnen:

¹ Natural Medicines. (2017, 17 mei). Interaction Checker [Food, Herbs, Supplements], Nutrient Depletion. https://naturalmedicines.therapeuticresearch.com/

² Stargrove, M.B., Treasure, J., McKee, D.L. (2008). Herb, Nutrient, and Drug Interactions: Clinical Implications and Therapeutic Strategies (1e ed.). St. Louis, Missouri, United States: Mosby Elsevier.

³ Weaver, C. M., et al. “Calcium plus vitamin D supplementation and risk of fractures: an updated meta-analysis from the National Osteoporosis Foundation.” Osteoporosis International 27.1 (2016): 367-376, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4715837/

Delen: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn