Meer risico op jodiumtekort

Jodium is een belangrijk mineraal in onze voeding en zorgt ervoor dat je schildklier goed blijft werken. Bij een ernstig tekort gaat een schildklier langzamer werken. Dat kan leiden tot vermoeidheid en toename van gewicht. Maar ook als je zwanger wilt worden of bent, of als je borstvoeding geeft, dan heb je meer jodium nodig voor de groei van je kind. Krijg jij eigenlijk wel genoeg jodium binnen?

Daling van de inname van jodium

Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat de inname van jodium door mensen in Nederland tussen 2006 en 2015 met een derde is gedaald. Dit komt onder andere doordat we steeds minder brood eten. Brood is een belangrijke bron van jodium, omdat het jodiumzout – ook wel bakkerszout genoemd – is toegevoegd.

Minder zout in de keuken en in voedsel

Een geringe broodconsumptie kan leiden tot een lagere jodiuminname. Als je maximaal 1 snee brood per dag consumeert neem je 35-40% minder jodium op dan als je minstens 4 sneden per dag consumeert. Een lagere jodiuminname door consumptie van weinig brood wordt niet gecompenseerd door extra jodiuminname uit andere voedingsmiddelen. Ook is het zoutgehalte in brood lager dan vroeger en daardoor bevat brood ook minder jodium. Daarnaast wordt tegenwoordig minder zout – met toegevoegde jodium – in de keuken en in voedsel gebruikt, omdat veel zout eten je bloeddruk kan verhogen. En een hoge bloeddruk is een risicofactor voor hart- en vaatziekten.

Waar zit jodium in?

In Nederland zit er van nature niet veel jodium in voeding. Het wordt wel toegevoegd aan keukenzout (van het merk Jozo), brood, broodvervangers en sommige vleeswaren. De beste bron van jodium is zeewier.

Waarom heb je jodium nodig?

Jodium is een mineraal dat betrokken is bij een goede groei en de ontwikkeling van het zenuwstelsel en onze stofwisseling. Jodium is een belangrijke stof in de schildklierhormonen. Deze hormonen hebben een rol in de groei, het functioneren van het zenuwstelsel en zijn belangrijk voor je stofwisseling.

Risicogroepen jodiumtekort

In 2014 meldt het RIVM dat de meeste mensen genoeg jodium binnenkrijgen, maar noemt twee uitzonderingen. Behoor jij tot een van deze groepen?

  • Mensen die weinig brood eten of kiezen voor biologisch brood (zonder bakkerszout met jodium)
  • Mensen die zelf brood bakken met gewoon keukenzout in plaats van met (bakkers)zout, waar jodium aan is toegevoegd.

Wil je zwanger worden, ben je zwanger of geef je borstvoeding?

Als je zwanger wilt worden of het al bent of als je borstvoeding geeft heb je meer jodium nodig. Dit is belangrijk voor een goede ontwikkeling van je kind.

Neem jij voldoende jodium?

De ADH voor jodium voor een volwassene is 150 microgram (µg). Voor zwangere vrouwen geldt 175 µg en als je borstvoeding geeft neem dan dagelijks 200 µg. Veilig is een inname 600 µg per dag.

Supplementen

Er zijn supplementen met jodium. Het mineraal erin komt vaak uit de algensoort kelp. Dit is een natuurlijke bron van jodium. Ben je vegetariër, eet je weinig brood, gebruik je geen zout met jodium, vis en algen (zeewier)? Dan kan een aanvulling met een supplement met jodium nuttig zijn.

Bronnen: RIVM, nu.nl

Jodium