Magnesium voor spieren

MagnesiumMagnesium speelt een belangrijke rol bij veel processen in het lichaam. Een voedingspatroon rijk aan het mineraal draagt dan ook bij aan een gezonder leven. Toch weten niet veel mensen waarom magnesium precies zo goed voor ons is.

Krijg je voldoende binnen?

Volgens de Europese Voedselveiligheidsraad (EFSA) hebben volwassenen per dag ongeveer 300- 350 milligram nodig. Magnesium zit onder andere in brood en graanproducten, donkergroene bladgroente, melk, melkproducten, vlees, noten en peulvruchten. Wanneer je gevarieerd eet krijg je er vaak voldoende van binnen. Toch komt het vaak genoeg voor dat mensen veel wit brood, weinig groente en zuivel consumeren. Een tekort aan magnesium ligt dan op de loer. Het kan ook voorkomen dat de behoefte aan het mineraal verhoogd is, door bijvoorbeeld stress, intensieve inspanning of gebruik van maagzuurremmers. Dit zijn situaties waarin een supplement met magnesium een uitkomst kan zijn.

Wat doet magnesium?

Magnesium is goed voor de spierkracht, spierontspanning en het uithoudingsvermogen van de spieren. Het kan helpen bij stijve, stramme spieren na sport. Het mineraal wordt dan ook door veel sporters gebruikt. Daarnaast is het betrokken bij de zenuwprikkels in de hersenen en is het goed voor de gemoedstoestand. Ook is magnesium erg belangrijk voor het vrijmaken van energie uit de voeding en is het goed voor het skelet en het gebit. Het wordt gezien als een echte boost voor je lichaam. Mede omdat het je energieniveau weer kan opkrikken en kan helpen bij geestelijke en lichamelijke vermoeidheid.

Wetenschappelijk onderzoek

Er wordt veel onderzoek gedaan naar de effecten van magnesium op de gezondheid. Daarbij worden nieuwere gezondheidsvoordelen onder de loep genomen. Hart en bloedvaten lijken baat te hebben bij voldoende inname, omdat magnesiumsupplementen zorgt voor versoepeling van de bloedvaten. Ook zijn er de eerste positieve resultaten in onderzoek waarin magnesium suppletie van vier maanden de insuline resistentie (de situatie waarin de cellen niet meer op insuline reageren) verbetert en het glucose gehalte in het bloed laat dalen. Op deze manier kan het mogelijk positief bijdragen aan de gezondheid van diabetici.

Wilt u meer weten over wetenschappelijke onderzoeken over magnesium. Lees dan ook het volgende artikel.

Magnesium is dus een alleskunner!

Delen: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn