Magnesium

MagnesiumMagnesium is betrokken bij veel verschillende processen in ons lichaam. Het werkt veelal samen met calcium, bijvoorbeeld in de spierarbeid.

Het mineraal is belangrijk bij de energieproductie, zenuwfunctie en bot- en gebitsvorming. Daarnaast lijkt magnesium ook goed voor de bloeddruk, bloedcirculatie en voor de overdracht van zenuwprikkels.

Magnesium tabletten

Sporten

Magnesium is goed voor de spierkracht, spierontspanning en het uithoudingsvermogen van de spieren. Het kan helpen bij stijve, stramme spieren na sport.

Door een verhoogde behoefte en tegelijk extra verlies via zweet kunnen sporters, vooral duursporters, baat hebben bij extra magnesium.

Bij inspanning en stress

Magnesium is betrokken bij de overdracht van zenuwprikkels in de hersenen. Er zijn aanwijzingen dat bij inspanning en stress de magnesiumbehoefte verhoogd is. Dan kun je baat hebben bij wat extra magnesium. Het heeft ook een ontspannende invloed op je hoofd.

Botten

Er zijn aanwijzingen dat magnesium helpt het botweefsel gezond te houden.

Magnesium in voeding

Magnesium zit in brood en graanproducten, donkergroene bladgroente, melk, melkproducten, vlees, noten en peulvruchten.

Bij gebruik van maagzuurremmers

Als je maagzuurremmers gebruikt, kan extra magnesium wenselijk zijn, omdat je lichaam het mineraal dan minder goed opneemt. Dit kun je het beste met je behandelend arts bespreken.

 


Referentie- inname: 375 milligram

Veilig: 250 milligram (als voedingssupplement)