Ik ga op vakantie en ik neem supplementen mee

Goed voorbereid en fit naar het buitenland

 

op reis- vliegtuigDe zomervakantie staat voor de deur. Een heerlijk vooruitzicht en je wilt je graag fit voelen. In het buitenland eet je vaak anders dan thuis. Dat kan van invloed zijn op je darmen of je fitheid, met alle gevolgen van dien. Ook zien je dagen er anders uit dan thuis. Voedingssupplementen zijn dan een welkome aanvulling op de voeding en dragen in andere omgeving

 

Voedingssupplementen mee in de koffer

Tijdens een vakantie lukt het niet altijd om de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van twee stuks fruit en 250 gram groente te eten. Om optimaal te kunnen genieten van je vakantie  is een steuntje in de rug welkom. NPN directeur Saskia Geurts reist graag en praat uit eigen ervaring: “In het buitenland eten we anders dan thuis. Het aanbod van groente en fruit kan beperkt zijn en je hebt andere eetritmes en eetgewoontes. Om toch genoeg vitamines en mineralen binnen te krijgen neem ik in ieder geval voldoende supplementen voor de hele familie mee.” Gember heeft bijvoorbeeld maagversterkende eigenschappen. Probiotica kan helpen bij een natuurlijke stoelgang. Vitamine C draagt bij aan een betere weerstand, terwijl B-vitamines en co-enzym Q10 je net dat beetje extra energie kunnen geven om fit op vakantie te gaan.

Probiotica voor een goede darmflora

Diarree of verstopping van de darmen zijn herkenbare problemen voor reizigers. Opspelende darmen verdienen daarom extra aandacht, want je lichaam krijgt te maken met andere bacteriën dan thuis. Daarbij zijn Nederlanders over het algemeen gek op donker meergranen brood met veel vezels, dat de stoelgang bevordert, terwijl in het buitenland wit brood gebruikelijker is. Probiotica  kan helpen bij een goede stoelgang, want het stimuleert de goede bacteriestammen in de darmflora. Het helpt bovendien de spijsvertering en de weerstand te verbeteren. Meer over probiotica lees je hier.

Extra energie

Je wilt graag fit vertrekken en de drukke periode voordat je weggaat snel achter je laten. Je kunt dus wel wat extra energie gebruiken. Dit geldt ook voor actieve vakantiegangers die gaan wandelen en sporten. Alle B-vitamines zijn betrokken bij het vrijmaken van energie en hebben een functie in het zenuwstelsel. Een vitamine-B complex kan, als aanvulling op de voeding bijvoorbeeld worden ingezet bij inspanning. Ook het mineraal magnesium is belangrijk voor meer spierkracht, spierontspanning en uithoudingsvermogen. Meer over magnesium lees je hier.

Jetlag

Voor de vakantiegangers die te maken krijgen met tijdsverschillen is melatonine te gebruiken. De invloed van melatonine is bij een dosering vanaf 0,5 mg goed onderzocht door de Europese wetenschapscommissie (EFSA). Gebleken is dat het helpt bij het verlichten van gevoelens bij jetlag. Meer over melatonine lees je hier.

Kies voor iets extra’s

Omdat iedereen nu eenmaal anders is geeft de Schijf voor jouw Lijf op www.schijfvoorjouwlijf.nl gericht advies over voedingssupplementen. Je herkent jezelf vast in een van de vijftien persona, van jong tot oud. Voor ieder mens geldt immers een verschillende situatie en behoefte. Kijk bijvoorbeeld naar:

·         Bert de Bruin (50), die gevoelige darmen heeft. Voor hem is het suppletie advies: probiotica, inuline en chlorella.

·         Nelly Storm (30), die veel sport en beweegt. Voor haar is het advies: Vitamine B, magnesium, aminozuren, antioxidanten en co-enzym Q10.

·         Simon Streefkerk (40) presteert met de nodige stress. Voor hem is het advies: magnesium, anti-oxidanten, zoals vitamine C, valeriaan en rhodiola.

Delen: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn