Hart & vaten

oude_manOm je hart en bloedvaten vitaal te houden, zijn gezonde voeding, bewegen en niet roken belangrijk. Omega-3 vetzuren staan bekend om hun positieve gezondheidseffect op hart en vaten. Ook vezels en voedingsstoffen als foliumzuur, vitamine C, flavonoïden en carotenoïden worden hiermee in verband gebracht. Ze komen voor in groente & fruit en in diverse supplementen.

Foliumzuur

Foliumzuur helpt de hoeveelheid homocysteïne in het lichaam te verlagen, wat goed is voor hart & vaten. De aanbevolen hoeveelheid voor volwassenen is 300 microgram per dag. In specifieke gevallen kan een hogere dosering gewenst zijn voor de hart- en vaatconditie.

Omega-3 vetzuren

Omega-3 vetzuren zitten vooral in vette vis en zijn gunstig voor hart en bloedvaten. Met visoliecapsules kun je de inname van omega-3 vetzuren verhogen. Zeker goed als je geen 2 keer per week (vette) vis eet.

Anti-oxidanten

Veel mensen die aan hun gezondheid willen werken, gebruiken anti-oxidanten, zoals bètacaroteen, vitamine C en E en flavonoïden. Deze stoffen komen ook voor in voeding. Voedingssupplementen zijn er met één of meerdere anti-oxidanten en in verschillende hoeveelheden.

Mineralen bij bloeddrukverlagers

Als je bloeddrukverlagers of plastabletten gebuikt, kun je extra mineralen nodig hebben, zoals natrium, kalium, magnesium en zink. Dit kun je het beste met de behandelend arts bespreken.

Vitamine K

Er zijn aanwijzingen dat vitamine K gunstig is voor je hart en bloedvaten.

Kalium

De relatie tussen de inname van kalium en het behoud van een goede bloeddruk is vastgesteld. Voor een goede bloeddruk blijven voldoende beweging en gezonde voeding het belangrijkst.