Gezond zijn

Goede voedingsgewoonten zijn belangrijk voor je gezondheid en het voorkomen van ziektes en overgewicht. De basis is gevarieerd eten en niet te veel. Door dagelijks volop groente, fruit en volkoren producten te eten, krijg je veel vitaminen, mineralen en vezels binnen. Ook twee keer per week vis eten, waarvan één keer vette vis, is belangrijk, vanwege de omega-3 vetzuren. Wees matig met verzadigde vetten, suiker en zout.

Voldoende beweging

Bewegen helpt om je fit te voelen en je gewicht op peil te houden. Dagelijks minimaal 30 minuten lichamelijk actief zijn, is vaak al voldoende. Een stevige wandeling maken of vaker de trap nemen, helpen allemaal mee. Voldoende buiten zijn, is erg belangrijk omdat je huid dan vitamine D aanmaakt onder invloed van zonlicht.

Druk leven

Voor een goede gezondheid is ook aandacht voor voldoende ontspanning belangrijk. Stress door lichamelijke of geestelijke spanning beïnvloedt je gezondheid. Moeite met concentreren, slecht slapen, ziekte of andere lichamelijke gebreken zijn sterk verbonden met hoe je je voelt.

Voedingssupplementen als aanvulling

Voedingssupplementen kunnen eraan bijdragen dat je je lichamelijk en geestelijk lekker blijft voelen. Extra vitamines en mineralen als het je even niet lukt een gezonde leefstijl aan te houden. Of in situaties waarin je behoefte extra hoog is, zoals bij zwangerschap, ouder worden, stress, sport of een chronische ziekte. Er zijn ook supplementen voor een specifiek gezondheidseffect. Denk aan cranberry voor je blaas of visolie voor de concentratie.

Aanbevelingen overheid

De Gezondheidsraad adviseert een aantal doelgroepen om voedingssupplementen te nemen. Kinderen tot 4 jaar, senioren, zwangere vrouwen en personen met een donkere huid of die weinig buiten komen hebben extra vitamine D nodig. Voor pasgeborenen is extra vitamine K sterk aan te bevelen evenals foliumzuur voor vrouwen met een kinderwens. Voor veganisten raadt de Gezondheidsraad een vitamine B12-supplement aan.