Gewrichten

Glucosamine

Glucosamine kan een rol spelen bij het behoud van soepele gewrichten. Op oudere leeftijd kan het vermogen van het lichaam afnemen om deze bouwstof aan te maken. Een glucosaminesupplement van 1.200 mg kan dan wenselijk zijn.

Chondroïtine

Chondroïtine is een belangrijk bestanddeel van kraakbeen in ons lichaam. Het geeft kraakbeen de geleiachtige eigenschap die nodig is voor een stootkussenwerking. Ons lichaam maakt zelf chondroïtine aan uit onder andere glucosamine. Glucosamine is ook een bouwstof van kraakbeen en het ondersteunt de productie van gewrichtsvloeistof. Extra chondroïtine is waarschijnlijk goed om je kraakbeen te beschermen en zo je gewrichten soepel te houden. De aanwijzingen voor deze invloed verdienen meer onderbouwing met onderzoek bij mensen.

Veel voedingssupplementen bevatten zowel glucosamine als chondroïtine. Soms worden er ook vitamines, mineralen of omega-3 vetzuren aan toegevoegd.

Duivelsklauw

Voedingssupplementen met de plant duivelsklauw worden gebruikt voor het behoud van flexibele gewrichten, zoals de heup, de knie of rug. Daarnaast heeft het een ontspannende invloed op het bewegingsapparaat. De wortels van de plant bevatten de actieve stoffen die het gezondheidsvoordeel geven.

MSM

MSM, methylsulfonylmethaan, komt in kleine hoeveelheden in onze voeding voor: fruit, groenten, vlees en melk. MSM is een bron van zwavel. Zwavelhoudende stoffen geven stevigheid en bescherming aan hardere delen van het lichaam, zoals gewrichten, bindweefsel, huid, haren en nagels.

MSM komt voor in supplementen voor gewrichten, vaak in combinatie met glucosamine en chondroïtine. De stof wordt als voedingssupplement ingezet om het bewegingsapparaat te ondersteunen, bijvoorbeeld bij ouderen of sporters. Maar dit gezondheidseffect moet nog verder worden onderzocht.

Brandnetel

Er zijn aanwijzingen dat het blad van de brandnetel helpt om spieren en gewrichten soepel te houden.

Kattenklauw

Mogelijk dat kattenklauw een positief effect heeft op gewrichten en helpt om soepel te bewegen.

Gember

Er zijn aanwijzingen dat gember helpt om spieren en gewrichten soepel te laten bewegen, al geven wetenschappelijke onderzoeken nog geen overtuigend bewijs.