Gebit

Calcium

Calcium, of kalk, is een mineraal dat betrokken is bij de opbouw en het onderhoud van je botten en je gebit. Calcium komt vooral voor in melkproducten, zoals kaas en melk. Verder zit het in groente, noten en peulvruchten.

Vitamine D

Ons lichaam heeft vitamine D nodig voor sterke botten en tanden. Bij kinderen in de groei zorgt vitamine D dat calcium en fosfor uit de voeding in de botten en tanden worden vastgelegd. Vitamine D is één vkinderenan de weinige vitamines die het lichaam zelf kan aanmaken. Dat gebeurt in de huid onder invloed van zonlicht. Aangezien de zon in de wintermaanden in Nederland onvoldoende kracht heeft voor de aanmaak van vitamine D is voor veel mensen een supplement met vitamine D een zinvol extraatje. De Nederlandse Gezondheidsraad adviseert ook bepaalde groepen extra vitamine D.

Bèta-caroteen

Bèta-caroteen geeft de kenmerkende oranje kleur aan groenten en fruit als worteltjes, mango’s en mandarijnen. Het is van belang voor groei en sterke botten, tanden, huid en haar. Bèta-caroteen geeft de kenmerkende oranje kleur aan groenten en fruit als worteltjes, mango’s en mandarijnen.

Fosfor

Fosfor ook wel fosfaat genoemd, geeft stevigheid aan je botten en tanden. Fosfor komt in allerlei voedingsmiddelen voor. Denk aan zuivel, vis, vlees, volkoren producten en peulvruchten. Je lichaam heeft niet snel een tekort aan fosfor.

Vitamine A

Vitamine A is van belang voor de vorming van cellen die in je huid voorkomen en daarom belangrijk zijn voor de gezondheid van je huid. Deze cellen komen ook voor in tandvlees en haar. Waarschijnlijk dus dat vitamine A ook goed is voor je tandvlees en haar, maar hiervoor is meer wetenschappelijk onderzoek nodig.