Droge ogen

Vitamine A

Vitamine A helpt bij droge ogen. Ook bij het aanpassen van je zicht bij schemer. In dierlijke voedingsmiddelen als (orgaan)vlees, eieren, boter en vis zit vitamine A. In groente als worteltjes en donkere bladgroente komen carotenoïden (provitamine A) voor die je lichaam om kan zetten in vitamine A. Ook in voedingssupplementen zit vitamine A. Deze kun je als aanvulling op de voeding gebruiken.
Zwangere vrouwen moeten voorzichtig zijn met producten waarin veel vitamine A zit, in het bijzonder met lever.

eye-211610_640Zeaxanthine en luteine

De rol van zeaxanthine en luteine ligt vooral in het ondersteunen van de conditie van de ogen. Ook op latere leeftijd. Zeaxanthine en luteïne zijn stoffen die zich onder andere in ons oog bevinden. Vooral in de gele vlek in het netvlies. Dit deel zorgt dat we kleur en contrast kunnen zien.
Zeaxanthine en luteine krijgen we binnen via voeding. Vooral groene groenten bevatten veel van deze stoffen: boerenkool, spinazie, broccoli, andijvie, spruiten en bladsla. Maar ook erwten, tuinbonen, tomaten en eieren. Voor de conditie van de ogen kan aanvulling met een voedingssupplement gewenst zijn.

Omega-3-vetzuren

Omega-3 vetzuren (vooral DHA) uit vette vis en anti-oxidanten belangrijk bij veroudering van de ogen.

Bèta-caroteen

Vanwege de anti-oxidantwerking kan bèta-caroteen gunstig zijn voor je ogen. Bèta-caroteen geeft de kenmerkende oranje kleur aan groenten en fruit als worteltjes, mango’s en mandarijnen.