Droge huid

Zink

Zink is van belang voor de aanmaak van eiwitten en daarmee voor groei en vernieuwing van weefsel. Het speelt een rol om huid, haar en nagels gezond te houden.  Zink ondersteunt het herstellend vermogen van de huid en is betrokken bij bloedstolling. Zink komt in voedingssupplementen en in crèmes voor, soms in combinatie met vitamine C.

flavonoidenOPC

OPC is een krachtig anti-oxidant en biedt daardoor bescherming aan de huid, ogen en bloedvaten, wat met name belangrijk is als je wat ouder wordt. OPC beschermt de huid tegen veroudering en is zinvol bij een huid die zongevoelig is.De pitten van druiven (Vitis vinifera) bevatten veel oligomere proanthocyanidinen (OPC). OPC zit ook in bijvoorbeeld pijnboombast en rode wijn.

Vitamine A

Vitamine A is van belang voor de vorming van cellen die in je huid voorkomen en daarom belangrijk voor de gezondheid van je huid. In dierlijke voedingsmiddelen als (orgaan)vlees, eieren, boter en vis zit vitamine A. In groente als worteltjes en donkere bladgroente komen carotenoïden (provitamine A) voor die je lichaam om kan zetten in vitamine A. Ook in voedingssupplementen zit vitamine A. Deze kun je als aanvulling op de voeding gebruiken.

Zwangere vrouwen moeten voorzichtig zijn met producten waarin veel vitamine A zit, in het bijzonder lever.

Vitamine B5 (pantotheenzuur)

Vitamine B5 ondersteunt het herstellend vermogen van de huid en wordt gebruikt om de conditie van de huid te verbeteren.

GLA

GLA heeft mogelijk een gunstig effect op de huid. Zo wordt het gebruikt bij een gevoelige huid. Het kan in veel gevallen de huid versterken, zowel bij inwendig als uitwendig gebruik. GLA (gammalinoleenzuur) is een vetzuur afkomstig uit zaden van de teunisbloem, de borageplant en zwarte bessen. GLA komt nauwelijks in de dagelijkse voeding voor. Het lichaam maakt dit vetzuur zelf aan uit linolzuur, dat wel veel voorkomt in voeding, zoals zonnebloemolie.