Calcium

Calcium, of kalk, is een mineraal dat betrokken is bij de opbouw en het onderhoud van je botten en je gebit.

Calcium is verder van belang voor veel processen in ons lichaam, waaronder een goede werking van zenuwen en spieren, de bloedstolling en het transport van andere stoffen zoals natrium, kalium en magnesium.

Calcium in voeding

Calcium komt vooral voor in melkproducten, zoals kaas en melk. Verder zit het in groente, noten en peulvruchten.

calcium

Calcium voor stevige botten

Hoe meer calcium er op jonge leeftijd in de botten zit, des te langer de botten stevig blijven. Bij ouderen is beweging en extra vitamine D van belang om de opname van calcium te bevorderen.

Geen zuivel

Als je weinig tot geen zuivelproducten gebruikt, zoals soms bij kinderen die geen melk lusten of bij koemelkallergie, krijg je minder calcium binnen. Het is dan zinvol om een aanvulling te kiezen waarin calcium zit.

Calcium bij medicijngebruik

Als je langer dan 3 maanden corticosteroïden, prednison of prednisolon, gebruikt of moet gaan gebruiken, dan kunnen extra calcium en vitamine D nodig zijn.

Bekijk voor meer informatie over tegelijk gebruik van medicijnen en voedingssupplementen onze informatiepagina.


Referentie- inname: 800 milligram

Veilig: 2.500 milligram


Het belang van vitamine K en D bij calciumsuppletie