Botten

Vitamine D

Voor de opbouw van botten en tanden hebben borstgevoede baby’s en kinderen tot 4 jaar een vitamine D supplement nodig. De Gezondheidsraad adviseert ook ouderen om extra vitamine D te nemen om de botten sterk te houden. Op oudere leeftijd neemt de aanmaak van vitamine D door ons lichaam namelijk af.

Vitamine K

Je lichaam heeft vitamine K nodig voor stevige botten. De meeste vitamine K die we via de voeding en vooral via groene groenten binnenkrijgen, is vitamine K1. In kaas en kwark zit vitamine K2. In je darmen maken bacteriën ook vitamine K2 aan. Beide vormen hebben dezelfde werking, maar vitamine K2 heeft de voorkeur voor de botten.

donkere_huidCalcium

Calcium, of kalk, is een mineraal dat betrokken is bij de opbouw en het onderhoud van je botten en je gebit. Hoe meer calcium er op jonge leeftijd in de botten zit, des te langer de botten stevig blijven. Calcium komt vooral voor in melkproducten, zoals kaas en melk. Verder zit het in groente, noten en peulvruchten.

Magnesium

Magnesium is betrokken bij veel verschillende processen in ons lichaam. Het werkt veelal samen met calcium, Ook is magnesium belangrijk bij de bot- en gebitsvorming. Er zijn aanwijzingen dat magnesium helpt het botweefsel gezond te houden. Magnesium zit in brood en graanproducten, donkergroene bladgroente, melk en melkproducten, vlees, noten en peulvruchten.

Mangaan

Mangaan is goed voor het bindweefsel in bot en kraakbeen. Als aanvulling op de voeding wordt mangaan daarom toegevoegd aan voedingssupplementen voor de botten.

Soja

Soja-isoflavonen zijn plantaardige stoffen die een vergelijkbare werking hebben als het vrouwelijke hormoon oestrogeen. Ze werken waarschijnlijk positief op de botgezondheid van vrouwen na de overgang. Er is nog meer wetenschappelijk bewijs nodig om deze invloed te bevestigen.

Fosfor

Fosfor ook wel fosfaat genoemd, geeft stevigheid aan je botten en tanden. Fosfor komt in allerlei voedingsmiddelen voor. Denk aan zuivel, vis, vlees, volkoren producten en peulvruchten. Je lichaam heeft niet snel een tekort aan fosfor.

Bèta-caroteen

Bèta-caroteen geeft de kenmerkende oranje kleur aan groenten en fruit als worteltjes, mango’s en mandarijnen. Het wordt in voedingssupplementen toegevoegd om twee redenen. Ten eerste kan bèta-caroteen door het lichaam omgezet worden in vitamine A, al gebeurt dit maar beperkt. Het is, net als vitamine A, van belang voor de weerstand en is erg belangrijk voor sterke botten, het gezichtsvermogen, voor tanden, huid en haar.